commissioned by Kameroperahuis, Zwolle.

sneak-peak-pilot try-out: 3/4 march 2011, Odeon theatre Zwolle

<< back

Architect in gewetensnood bij Kameroperahuis

door Margaretha Coornstra. vrijdag 04 maart 2011 | 10:33

ZWOLLE - Architect Sem tuurt bekommerd naar het scherm van zijn Apple. Hij moet een hemelhoog en ultramodern bouwwerk realiseren, ten koste van een authentiek Chinees dorpje.

Via skype wordt van alle kanten dwingend op hem ingepraat: door de Chinese opdrachtgever, zijn Westerse baas, zijn Chinese vriendin Mulan, zijn moeder. Sem raakt in cultuurhistorische gewetensnood. Hij wil de locale geschiedenis geen geweld aandoen met megalomane wolkenkrabbers: “Reality is two million times too rich!” En tja, dan is het nog maar een stápje naar ’s mans eigen identiteitscrisis.

Een prachtig thema: het moderniserende China versus het restaurerende Avondland, paradoxaal uitgewerkt via de traditionele Chinese opera en eigentijds Westers theater. Adrian Hornsby schreef een helder libretto, waarbinnen tere Chinese lyriek en zwaartillend Europees drama geleidelijk versmelten. Componist/regisseur Arnoud Noordegraaf toont het feitelijke verhaal via filmbeelden, de sobere muziek moet de bijbehorende emoties vertolken. En meer dan de sheng (Chinees mondorgel) en inventieve percussievormen heeft hij niet nodig om de sfeer kil en genadeloos (want wat maakt het een herrie als je een bouwsteiger als slaginstrument gebruikt!) dan wel weemoedig en breekbaar te maken.

Stralend middelpunt is de Chinese sopraan He Yi. Niet alleen vanwege haar adembenemend bloemetjeskostuum en beheersing van de traditionele Chinese opera, die tot een betoverende scène leiden. Ook wanneer ze onopgesmukt een paar woorden Engels giechelt, komt ze volstrekt naturel over. Haar Finse tegenspeler Jussi Lehtipuu daarentegen maakt met zijn propere, maar schaarsgekleurde bariton en onwennige motoriek een wat schrale indruk. Enerzijds past die bij Sems personage. Anderzijds wil Noordegraaf dat in de baritonpartij ‘de late Romantiek hoorbaar is’ en daar mankeert nog wel wat aan. Maar tenslotte verstrengelen Mulans filosofische luchthartigheid en Sems tobberigheid zich wel tot een wonderschone synthese. En wie bedenkt dat deze opera pas volgend jaar definitief in première gaat, heeft zeker iets om zich op te verheugen.

Watch a Video excerpt

Full article (also in Dutch) on the MCN SITE